Изявление на йерарсите на Кипърската православна църква във връзка със споменаването на главата на т. нар. Православна църква на Украйна Епифаний Думенко от архиепископ Хризостом II по време на богослужението

cerkov-svjatoj-varvary

На 24 октомври 2020 г. Лимасолският митрополит Атанасий, Кикският митрополит Никифор, Тамасоският митрополит Исаия и Амафунтският епископ Николай издадоха съвместно изявление по въпроса за признаването на така наречената Православна църква на Украйна от Кипърския архиепископ Хризостом II, призовавайки предстоятеля на Кипърската православна църква незабавно да отмени антиканоническото решение за вписване на името на главата на „ПЦУ“ Епифаний Думенко в Диптиха на предстоятелите на поместните православни църкви. Текстът на документа е възпроизведен изцяло по-долу.

С голяма загриженост и най-дълбока печал научихме, че днес, в събота, 24 октомври 2020 г., по време на Божествената литургия в манастира „Богородица от Хрисороятиса“, където беше извършена архиерейска хиротония на Негово Преосвещенство Арцинойския епископ Панкратий, Негово блаженство Кипърският архиепископ Хризостом е споменал Епифаний в качеството му на „Предстоятел на Украинската Църква“.

1.Настоящето деяние на Архиепископа е грубо нарушение на съборната, колективна и демократична структура на нашата православна църква и начина, по който Кипърската православна църква функционира въз основа на тази система.
2. Негово Блаженство повдигна този въпрос на неотдавнашно заседание на Светия Синод (на 9 септември 2020 г.), и тогава бе прието решено да го преразгледат на друго заседание, с цел да изслушат мненията и позициите на всички членове на Светия Синод и да се вземе съборно решение по този въпрос.
3. Неотдавнашното издигане на Епифаний от Всесветейшия Вселенски Константинополски патриарх Вартоломей в качеството му на „Предстоятел на Украинската църква“ разклати единството на православните църкви и до днес, поради причини, които излизат извън рамките на съответния документ, той бе признат само от Гръцката църква и Александрийската патриаршия. Всички останали Поместни православни църкви заемат отрицателна позиция по този въпрос. (Трябва да се отбележи, че по време на „освещаването“ / хиротонията/ [очевидно се има предвид в случая „интронизация“] на гореспоменатия Епифаний, не е присъствал нито един представител от Поместните православни църкви, каквото и значи това).
4. Този, когото Вселенският патриарх Вартоломей е провъзгласил за „Предстоятел“ на Украинската църква, няма абсолютно никакво канонично посвещение, тъй като идва от схизматичните разколнически групировки на Украинската църква. И ако Всесветейшият Вселенски Патриарх наистина е искал да спазва каноничния ред при предоставянето на автокефалия на Украинската църква,то в този случай той би трябвало да се обърне към каноничния киевски митрополит Онуфрий и освен това да получи съгласието на Московската патриаршия, към която принадлежи, както и съгласието на предстоятелите на Поместните православни църкви.
5. Действието на Вселенския патриарх Вартоломей относно предоставянето на „автокефалия“ на схизматичните разколнически структури на Украинската църква е произволно, антиканонично и антицърковно действие, тъй като Украинската православна църква принадлежи към юрисдикцията на Московската патриаршия. Както вече казахме по-горе, това е пряка намеса в юрисдикцията на тази Патриаршия. Поради този факт Руската църква в рамките на своето противодействие напълно оправдано и основателно прекъсна църковната комуникация с Вселенската патриаршия, както и с Гръцката и Александрийската църкви.
6. Според свещените канони и практики на нашата Църква предоставянето на автокефалия е мислимо и възможно единствено и само при предварително одобрение от Предстоятелите на Поместните православни църкви. В този конкретен случай Вселенският патриарх е действал по този въпрос едностранно и произволно, противно на това, което казват свещените канони и църковно Предание и противоречащо на собствените му предишни изявления. За съжаление, този пример беше последван и от Предстоятеля на Кипърската църква, пренебрегвайки и игнорирйки своя Свети Синод.
7. Решението на Кипърския Архиепископ да спомене Епифаний като „Предстоятел на Украинската църква“ допълнително усложнява и без това напрегнатото положение между православните църкви, увеличава опасността от разкол, който заплашва Вселенското православие, и безразсъдно внася тази атмосфера и в Кипърската църква.
8. Призоваваме Негово Блаженство незабавно да отмени своето антиканонично и безправно деяние и същевременно молим, и се обръщаме към всичките ни събратя – епископи на Кипърската църква, да поискат съвместно свикване на спешно заседание на нашия Свети Синод, за да се разгледа този въпрос и да се вземе подходящото решение.
9. И накрая, трябва да подчертаем преждевременния характер на това действие на нашия Предстоятел, предвид критичните времена, в които живеем, по отношение на националния ни въпрос, както и заплашителните действия, които Турция предприема в своята ненаситна експанзия, заплашвайки и умаловажавайки нашия народ.

Всичко, изложено по-горе, ние заявяваме с увереност в правотата му, осъзнавайки нашата архиерейска отговорност и свещен дълг да опазим каноничния ред на Църквата, за да избегнем смъртния грях от разкола, тъй като според св. Йоан Златоуст „грехът от разкола не се отмива дори с мъченическа кръв“.

Никозия, 24 октомври 2020 г.

+ Митрополит Лимасолски Атанасий,

+ Митрополит Кикисски Никифор,

+ Митрополит Тамасоски Исая,

+ Епископ Амафунтски Николай.